Perakende sektörü temsilcileri, yerel seçimlerin ardından ürün fiyatlarında önemli oranda artış beklentisi içinde olduklarını açıkladı. Sektörün önde gelenlerinin yüzde 70,2’si, önümüzdeki üç ay içinde temel tüketim mallarında fiyat artışı öngörüyor.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ne bağlı Türkiye Ekonomi Politikaları Vakfı (TEPAV) tarafından yapılan bir araştırma, özellikle gıda, tekstil, akaryakıt ve mobilya gibi alanlarda faaliyet gösteren perakende sektörü şirketlerinin büyük bir kısmının, önümüzdeki üç ay içerisinde fiyat artışı beklediklerini ortaya koydu.
TEPAV’ın Perakende Güven Endeksi’nin şubat ayı sonuçlarına göre, perakendecilerin yüzde 70,2’si fiyat artışı öngörüyor. Şubat ayında perakendecilerin güveni, geçen yılın aynı ayına göre 12 puan, bir önceki aya göre ise 4,8 puan azalarak eksi 16 puan seviyesine düştü. Son üç ayda işlerinin kötüleştiğini ifade eden perakendecilerin oranı yüzde 59,2’den yüzde 60,5’e yükselirken, işlerinde artış yaşandığını belirtenlerin oranı yüzde 24.6 olarak kaydedildi. İşlerinde düşüş olduğunu dile getiren perakendecilerin oranı ise yüzde 53,5 oldu.
Sözcü‘den Erdoğan Süzer‘in haberine göre, geçtiğimiz yıla kıyasla işlerinde herhangi bir değişiklik olmadığını ifade eden perakende sektörü temsilcilerinin oranı yüzde 21,8 olarak belirlendi. Avrupa’daki perakende sektörüne ilişkin güven endeksleri incelendiğinde, Türkiye’nin yıllık bazda perakende güvenindeki düşüşle Avrupa ülkeleri arasında sondan ikinci sırayı aldığı görülüyor. Estonya, 2023 Şubat ayına göre perakende güven endeksinin en fazla düştüğü ülke olurken, Türkiye -11,9 puanla sondan ikinci, Almanya ise sondan üçüncü sırada yer alıyor. Avrupa ülkeleri arasında, perakende güven endeksinde yıllık bazda en büyük artışı ise 20,2 puanla İsveç kaydetti. 27 üyeli Avrupa Birliği genelinde ise perakende güven endeksi yıllık ortalama 4,4 puan düşüş gösterdi.
TEPAV’ın araştırmasına göre perakende güveni sadece “yiyecek, içecek ve tütün ürünleri” sektörü ile bakkal, market ve büyük mağazalarda ortalamanın üzerinde arttı. Bu da insanların zorunlu gıda ürünleriyle birlikte sigara tüketimine devam ettiğinin işareti oldu. Buna karşılık, akaryakıt istasyonu, eczane, parfümeri, nalbur, zücaciye, kırtasiye, tekstil, hazır giyim ve ayakkabı, motorlu taşıtlar, mobilya, aydınlatma ekipmanı ve ev içi kullanım ürünleri, elektrikli ev aletleri, radyo ve televizyonlar sektörlerinin piyasa güveni ise ortalamanın altında kaldı.