Marketler, ürünlerine yeni zamlar yaptı. Ayçiçeği ve zeytinyağı, süt ve süt ürünleri, çay ve şeker, tuvalet kâğıdı ve peçeteler ile ev ve kişisel temizlik malzemeleri etiketi değişen ürün grupları oldu. Asgari ücret maratonun yaklaşmasıyla birlikte raflarda birçok ürün grubuna zam üstüne zam yapılmaya başladı.
MALİYET YOK, ZAM ÇOK
Akaryakıt, döviz ve asgari ücrette uzun zamandır değişiklik görülmese de marketlerin zam furyasına başlaması toplumda tepki topladı. Sosyal medya kullanıcıları fotoğraflarla gelen zamları ifşa ettiler. Yapılan araştırmalarda da marketlerde zam mesainin başladığını görüldü.
Özellikle temel gıda ürünlerindeki zamlar dikkat çekti. Ayçiçeği ve zeytinyağı, peynir, süt ve süt ürünleri, çay ve şeker, tuvalet kâğıdı ve peçeteler, ev temizlik ürünlerinin en fazla etiketi değişen ürün grupları olduğu görüldü. Konuyla ilgili bilgi alınan market çalışanları da etiketlerin değiştirilmeye başladığını doğruladı.
Öte yandan marketler arasındaki fiyat farklılıkları da artmaya başladı. Aynı bölge hatta caddedeki iki ayrı markette aynı ürünün fiyatında 51 lira fark olduğu görüldü.
“BİZİM DE GİDERLERİMİZ ARTIYOR”
Türkiye gazetesinden Kaan Zenginli haberine göre, bir zincir mağazanın bölge müdürü zamlarla ilgili şu açıklamayı yaptı:
“Üretim ve girdi maliyetlerindeki artış, depolama ve enerji giderleri raflara zam olarak yansıyor. Bu çok doğal… Ayrıca lojistik giderleri de önemli bir zam sebebi. Geçen yıla göre ciddi değişimler yok. Ancak belli gruplarda fiyatlar artıyor. Bunu yalnızca market kârı olarak görmemek gerek. Toptancı ve üreticiden gelen ürünler de zamlanıyor. Bu zamlar fırsatçılık değil, işletmelerin ayakta kalabilmesi için gerekli adımlar. Ayrıca iş yeri kiralarında da yüzde 60’ı geçen zamlar yapıldı. Unların tamamı gider olarak ürün fiyatlarına yansıyor”